
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The following ad supports maintaining our C.E.E.O.L. service 

 

 

JOHN REITH AND THE FEUDAL VALUES

«JOHN REITH AND THE FEUDAL VALUES»

by Eric Gilder; Mervyn Hagger

Source:
University of Bucharest Review ­ A Journal of Literary and Cultural Studies (University of Bucharest
Review ­ A Journal of Literary and Cultural Studies), issue: 01 / 2006, pages: 135­142, on
www.ceeol.com.

http://www.ceeol.com/�
http://www.dibido.eu/bookdetails.aspx?bookID=95a45f0d-f2c0-4003-90c1-b55ffe1d4be9
http://www.ceeol.com


 

 

Eric Gilder and Mervyn Hagger 
 
“Lucian Blaga” University, Sibiu; 
John Lilburne Research Institute (for Constitutional Studies) USA 
 
JOHN REITH AND THE FEUDAL VALUES 
OF BRITISH BROADCASTING IN A MODERN AGE 
 
Abstract. The British Broadcasting Corporation (BBC) has self-promoted its reputation as 
the “standard” by which all other modern broadcasters should be judged. While the 
international face of the BBC represents the British Foreign Office, its domestic services are 
supposed to mirror the British way of life. However, this “British-ness” owes its origins to 
feudal cultural norms once articulated by John Reith who both shaped and directed its 
broadcasting policy. Reith admired Mussolini and shared Hitler’s dislike for modern jazz. He 
banned Churchill from the BBC airwaves before WWII and he regarded American 
commercial broadcasting as “`vulgar.” It was Churchill who helped to end the BBC 
monopoly by introducing commercial broadcasting which brought with it a commercial 
culture that both Reith and Hitler despised. Today, many Britons look back fondly to that 
quieter, more unified and dignified age of Reith and pose this question: What price has 
Britain paid for its broadcasting freedoms? 

 
* 

 
“You never know a British institution by examining its law. You have to meet its 

man” claimed William Hard in 1933 while assessing the British Broadcasting Corporation 
under the control of John Reith. He added, “Sir John is in practice the effectively absolute 
autocrat of the whole British air” (340). 

Historiography of Reith’s Pre-modern Political theology 
It was the eve of the 18th Century when John Charles Walsham Reith was born in Scotland 
on July 20, 1889.1 Winston Churchill who would become Reith’s chief antagonist had been 
born a decade earlier in 1874, followed by two of Reith’s sources of inspiration: Benito 
Mussolini in 1883, and Adolph Hitler on April 20, 1889. As a British subject young Reith 
owed his allegiance to the sole corporation around, that is, “The Crown in Right” of the 
United Kingdom. His father’s calling as a minister of religion surely helped Reith to 
understand the relationship between “The Crown” and its “Subjects,” because his father’s 
denomination had been created by dissent emanating from clashing interpretations over 
church government that pitted egalitarian management by local congregants, against 
autocratic control by a supreme dynasty. 

On April 3, 1971 (long after John Reith had left the British Broadcasting 
Corporation), Kenneth Allsop of The Spectator magazine looked back at his greatest 
accomplishment and mused in “The Spectator’s Notebook” that: 

The BBC broods over our lives like the great cathedrals of the past looked down upon 
villains. In little more than a generation this consequence of Reith, electricity and crystal 
sets has become covered with ancient-seeming lichen, so that it looks, and often behaves as 
if it were immoveable, indestructible and immortal. The BBC is the nearest thing to a 
national church that we have had since Cranmer. (449) 

                                                 
1 The Rev. Dr. George Reith, a minister of the Free Church of Scotland that seceded from the Church 
of Scotland in 1843. 
 

135



 

 

Following in the footsteps of the fractious theological reign of England’s Henry VIII, his 
Archbishop of Canterbury Thomas Cranmer turned a de facto schism with Rome into the 
Established Church of England with the help of the Privy Council and its Court of Star 
Chamber. Cranmer facilitated in ritual that which the king had brought about by fiat. 

Originally England’s King had the luxury of dispensing orders to his subjects under 
advice from his Privy Councilors, but British subjects have now morphed into European 
citizens with egalitarian rights. Meanwhile the Privy Council has gradually lost most, but by 
no means all, of its ancient and secretive powers as a primary government acting as if it still 
answers to none but Her Majesty Queen Elizabeth II.1 Thus, when Parliament cannot achieve 
enactment of legislation, the Privy Council has been known to produce a similarly desired 
result by means of a Royal Order in Council.2 

Nevertheless, the Privy Council has also been most active in bringing about 
broadcasting policy changes in the United Kingdom. In 1967, an Order in Council applied the 
Marine Broadcasting Offences Act to the Isle of Man by overriding the island’s ancient 
legislature to silence “Radio Caroline North.”3 The year before another Order redrew the 
coastline of England to prosecute the offshore stations “Radio 390,” “Radio City” and “Radio 
Essex” under the Wireless Telegraphy Act of 1949 (cf. Gilder).  

Historiography of Crown Copyright Control 

After Reith migrated to England, he answered an advertisement seeking a general manager for 
the British Broadcasting Company, Ltd. In 1922 this enterprise had been forced into existence 
by the British General Post Office (GPO) in order to create a commercial monopoly. While 
the GPO was under the control of Parliament, it owed its point of origination to powers 
delegated to it by the institution responsible for the Royal Mail that had been created under a 
Royal Prerogative.4 It is this murky chain of secretive command that is so difficult to 
simplify, so easy to ignore, yet so necessary to understand when tracing the history of the 
BBC that Reith came to control. 

Beginning in 1869, Parliament began to reach back in time to build upon a convoluted 
series of existing laws that gave the General Post Office authority over the sending and 
receiving of written and printed correspondence.5 In that year GPO authority was extended to 
wired communication by telegraph and in 1904, it was further extended by an Act of 
Parliament to incorporate wireless telegraphy. The essence of that law is that no person shall 
establish a wireless telegraph station;6 build a wireless telegraph station, install equipment at a 
wireless telegraph station or use equipment at a wireless telegraph station for the purpose of 
sending or receiving a signal for wireless telegraphy, without first obtaining a license from the 
Postmaster General. 

The feudal historical theory behind these Acts is that the method of transmittal of 
information is not at issue; the transmission of information by any means is, being the domain 
of the Post Office and ultimately the Crown. At one time, this included the licensing of the 
printers and publishers of books and newspapers.7 That monopoly originally enforced 

                                                 
1 Privy Council is the institution; Privy Councellors (with English spelling) is the function of its 
membership that gives advice to Her Majesty Queen Elizabeth II. 
2 See the court case of Chagos Archipelago inhabitants being barred from returning to their homeland 
leased by Privy Council action to the US as a strategic military base (currently under appeal as of this 
writing). See “Court Victory for Chagos Families,” 11 May, 2006. (Accessed 23 March, 2007). 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4760879.stm. 
3 This Act became law after midnight on August 14, 1967 in order to silence so-called “pirate radio 
stations” broadcasting offshore in international waters from ships and marine structures. 
4 Executive powers vested by the Crown in the monarchy exercised with advice and consent of the 
Privy Council, which today usually means Members of Parliament. 
5 The 1869 Telegraph Act was based upon earlier railway legislation (See Briggs 10). 
6 A “station” is, simultaneously, a “location.” 
7 Worshipful Company of Stationers and Newspaper Makers, founded 1403; received a Royal Charter 
in 1557. 

136

Access via CEEOL NL Germany



 

 

copyright control with the right to copy being subject to licensing and owed its origin to the 
Catholic Church Index of prohibitive works. Copyright licensing in England was originally 
intended to serve as an arm of Crown censorship enforcement but this authority was 
eventually transferred to the authors of the works to be copied.1 

When microphones were added to telegraph wires to create the telephone, the 
exchanges were interpreted as being “electronic Post Offices” and therefore within the 
domain of the GPO. When “modern” wireless telephony became possible this same pre-
modern logic was applied, although it was later questioned because telegraphs and telephones 
served individuals while wireless telegraphy and telephony had a broadcast effect.2 
Administration of these electronic means of communication also came under the jurisdiction 
of the Committee of Imperial Defence, which had been created by Prime Minister Arthur 
Balfour in 1904 at the time of the Wireless Telegraphy Act. This Committee was formed by 
representatives from the Admiralty, War Office, Air Ministry, Treasury, India Office, Foreign 
Office, Colonial Office, Board of Trade and the General Post Office. 

American Resistance to British Wireless 

A pioneer in wireless technology, Italian Guglielmo Marconi established a factory at 
Chelmsford in the southern county of Essex in England so to further his experiments. The 
Crown encouraged this work as a means of electronically linking the vast British Empire to 
London, but stock scandals involving government ministers wrecked this scheme. Many 
publications available in the UK assisted amateur operators of wireless senders and receivers 
to keep pace with broadcasting developments. These “hams” were also capable of receiving 
many of the sending stations located in the United States, some of which were engaging in 
wireless telephony. Although the Crown also wished to curtail foreign influence over the 
minds of its subjects, neither the ionosphere, neither ground waves nor overseas transmitting 
stations were under any form of natural, legal or moral obligation to cooperate. 

Before the advent of The Great War (WWI), the American Marconi subsidiary 
company had established ship-to-shore wireless stations. In 1914, Britain entered the War and 
forbade further use of amateur wireless equipment. When America joined the fray several 
years later, it also forbade the use of wireless equipment by private citizens. Furthermore, the 
US Navy came to regard Marconi’s American subsidiary as a threat to US national security 
because it placed US naval communications under partial foreign control. Therefore, the US 
Government forced the buy-out of British-owned American Marconi by the all-American 
General Electric Company. For its part, GE formed a subsidiary, Radio Corporation of 
America (RCA), with the US Navy represented on its board of directors. In 1919, the new 
RCA absorbed the assets of the old American Marconi. After the War, the US Navy 
attempted to retain control of all American wireless operations but, the US Congress 
relinquished this technology to private interests once again (Briggs 17-18).3  

British Resistance to “American Vulgarity” 

With the cessation of hostilities, The Crown’s agencies were unsure of how to proceed with 
the management of wireless broadcasting in the UK, and British government representatives 
                                                 
1 History of Copyright Law: http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_copyright_law  (Accessed April 2, 
2007). 
2 When the GPO used this same theory of nexus to force the creation of the British Broadcasting 
Company, Ltd. as a monopoly, Captain William Wedgwood Benn, MP challenged the powers of the 
Postmaster-General under the Wireless Telegraphy Act of 1904 and stated that they were being 
improperly interpreted and that he would attempt to deprive him of these powers altogether (see Briggs 
33). It should be noted that this Scottish Liberal Party MP (later switching to the Labour Party), was 
followed into Parliament by his son Anthony Wedgwood Benn who became Postmaster-General in the 
1960s and led the charge to silence the offshore commercial radio stations in order to preserve the BBC 
monopoly. 
3 See also http://www.museum.tv/archives/etv/R/htmlR/radiocorpora/radiocorpora.htm (Accessed April 
2, 2007). 

137



 

 

sailed for the USA to investigate the American system first-hand. The GPO became acutely 
aware that broadcasting stations in America were being funded by private companies, and 
some of them were selling airtime for advertising messages that the United States government 
was neither directing nor censoring. Marconi Publicity Manager Arthur Burrows thus feared 
that the UK airwaves might become “filled with audible advertisements . . . on behalf of 
somebody's soap or tomato ketchup” (Briggs 13).  British officials viewed the American 
system as vulgar, not just because it was commercial, but mainly for being secular. (Its 
authority flowed upwards from citizens speaking through a Constitution, instead of from a 
king speaking on behalf a Crown through his government, down the subjects of the Realm. To 
Britons, it was a world turned upside down.) 

Because British hams were demanding opportunities to restart wireless activities, the 
GPO began issuing new licenses with call letters to receiving stations. In 1920, a GPO license 
was also issued to station MZX at the Marconi factory using a ten-watt transmitter to 
broadcast for no more than thirty minutes per day. When its license was later withdrawn, 
howls of protest were heard from British amateur radio societies. In 1922, the GPO issued 
another license to station 2MT at the Marconi factory research facility in the nearby village of 
Writtle. By this time, however, developments in the United States were again reaching the 
ears of British listeners at their own receiving stations. 

Because the US airwaves were at that time unregulated, broadcast reception was 
marred by interference due to chaotic schedules from competing transmissions over limited 
bandwidth. British authorities noted American complaints about chaos in reception and 
sponsored advertising messages, and their views were repeated by British newspaper 
proprietors (who did not want to open the door to electronic advertising, because they feared 
that their advertising revenue would be diverted to commercial radio stations).1  

A Very “Modern” Forced Marriage 

In the 1920s, many big electrical manufacturers in the United Kingdom were subsidiary 
operations of American companies, and they were also clamoring for British transmission 
licenses. While Marconi had expanded into America, Westinghouse, Western Electric and 
General Electric had expanded into Britain. In their homeland, these companies were 
engaging in commercial broadcasting, which is what their subsidiaries now wanted to do in 
the UK. (The historical relationship between the British General Electric Company and the 
American General Electric Company is complicated due to constantly moving proxy 
shareholdings often facilitated by the International General Electric Company or IGEC. It was 
a wholly owned subsidiary of General Electric in the USA that held financial interests in 
British companies. In 1933, GE created consumer electronic and recording giant, EMI. 
[Electric and Musical Industries]). 

By June 24, 1920, the London Marconi station 2LO was broadcasting live music 
during the evening hours and other stations, some owned by American subsidiary companies, 
were also coming on the air. In order to both regain and then retain control of the British 
airwaves, the GPO ordered all individual electrical entities having an interest in British 
broadcasting to get together to form one broadcasting company during the summer months of 
1922.2 

By absorbing the transmission facilities of its member companies, this ad hoc 
consortium continued operations even though the British Broadcasting Company did not hold 

                                                 
1 See New York Times 10 March, 1924: Secretary of Commerce Herbert Hoover (who held US 
Government responsibility for US radio broadcasting) took the opposite view and denounced the 
attempt by AT&T to create a commercial monopoly in broadcasting. Hoover specifically made the 
point that a broadcasting monopoly would be similar to a press monopoly and it made no difference 
how that monopoly was achieved and that it made no difference whether or not the broadcasting was 
for-profit. 
2 The British Broadcasting Company was formed by combined interests of Marconi’s Wireless 
Telegraph Company; British Thomson Houston Company; General Electric Company; Western 
Electric Company; Burndept Ltd. (representing the interests of 28 smaller companies.) 

138



 

 

its first Board Meeting until December 21, 1922, and it did not receive its first broadcasting 
license from Postmaster-General Neville Chamberlain until January 18, 1923. Meanwhile the 
young company advertised several job opportunities in the press. John Reith applied for the 
post of General Manager on October 13, 1922. He was eventually hired on December 14, and 
began his first day at work on December 30. On November 14, 1923 he was promoted to 
Managing Director (Briggs 44). 

Autocrat of the Whole British Air” 

John Reith became Sir John in 1927 and Lord Reith in 1940 and ten years after that in 1950; 
Charles A. Siepmann looked back at his broadcasting career:  

“. . . it is the personality of one man that accounts for broadcasting in Britain as it is today. 
Sir John Reith was so certain he was right that no research seemed necessary. Regardless of 
its actual effects for him his policy stood self-justified. Secure in his personal conviction of 
what was right and wrong, he imposed upon a nation the imprint of his personality.” (129-
30) 

That same year, the Beveridge Report quoted Reith: “. . . it was the brute force of monopoly 
that enabled the BBC to become what it did; and to do what it did; that made it possible for a 
policy of moral responsibility to be followed (364). Reith had never tried to obscure his 
intentions at the BBC. In 1924, just two years after the BBC had been formed, Reith wrote 
Broadcast over Britain and made it clear that the BBC had no intention of providing what the 
public wanted; it would only provide them with what he believed they should have according 
to Reith’s own formula. 

First of all, Reith believed that the BBC should inform the electorate and, second, it 
should halt the secularizing of Sundays which should be reserved for the official religion of 
the country as seen through the “ecumenical” lens of the Church of England”(cf. Harline).1 
This automatically denied access to BBC airwaves by “rationalists,” Christian Scientists, 
Spiritualists, Mormons, Jews or the “gospel religion.” Third, on Reith’s list was his intention 
to treat broadcasting as a servant of culture interpreted by his fourth point to mean that there 
would be no concessions to the “vulgar Americanization” of the British airwaves. Reith’s fifth 
premise revealed a conflict. While admitting that the BBC was a company with shareholders, 
he also posited that making money should not be the object of broadcasting, because he 
viewed broadcasting as a public service. His sixth point was an edict: he demanded blind 
loyalty by employees whose character had to be beyond reproach (Briggs 54-56).  

Plugging Reith: NOT! 

When Reith made it clear that he was slamming the door to any form of light entertainment 
on the first day of the broadcasting week, he had also made it clear that this was to be 
accompanied by his disdain for jazz music which would be banned on the remaining six days 
of the week. (It was a musical disdain that he shared with Adolph Hitler who he admired for 
demonstrating leadership in cultural matters [cf. Home])  

However, British “listeners-in” were not only able to hear the BBC, but they could 
also hear transmissions originating from within America’s borders and those emanating from 
transmitters located in various countries around Europe. 2 Noting how the GPO had created a 
broadcasting monopoly that was far from egalitarian in reach, Leonard Frank Plugge decided 
to provide a “vulgar” alternative for British listeners (Time 26 June, 1939). Born two months 
after Reith on September 21, 1889, Plugge began building his own International Broadcasting 
Company by leasing time on foreign transmitters aimed at the British Isles. (Plugge 

                                                 
1 The Establishment of the Church of England gave Reith cause to note that England was officially in 
name and in law a Christian country which during the first half of the 20th Century maintained legal 
restrictions on non-religious Sunday activities. 
2 Review of shortwave relays of NBC and CBS broadcasts from the US that could be heard in the UK 
on the 49-meters waveband (Radio Pictorial). 

139



 

 

pronounced his Scandinavian family name “Plooje”, but in 1935 when he stood for election as 
a Member of Parliament, his Conservative Party supporters persuaded him to use the English 
pronunciation. This suited their slogan of “Plugge in for Chatham”, and their constant 
“plugging” won Plugge a Parliamentary seat that he held until 1945.) 

Plugge’s IBC English-language commercial broadcasts began in a modest way with a 
fashion talk sponsored by a London department store established by an American citizen, 
coming from Radio Paris transmitting from a station located on the Eiffel Tower. This 
experiment quickly mushroomed throughout the 1920s and 1930s from sporadic talks on only 
one transmitter, to a full schedule using many transmitters and almost a full-time broadcasting 
operation via Radio Normandy on the coastline of France (Leonard 3-7). To add insult to 
injury, the IBC leased space for its offices and production studios across the street from the 
BBC’s Broadcasting House. 

The “New” Royal BBC 

Because the monopoly enjoyed by the British Broadcasting Company was raising questions 
about freedom of trade and freedom of expression, the Privy Council arranged for the original 
company to go out of business at the end of 1926, and for a Royal Charter to be issued to a 
new British Broadcasting Corporation that same year (Briggs 89-90). The activities and assets 
of the old BBC were then absorbed by the new BBC, which commenced broadcasting in 
1927. This had little impact upon Reith’s style of management because he was still in charge.  
He merely left his post as Managing Director of the company to become Director General of 
the corporation. His religious ideology, admiration of Mussolini and Hitler, fanaticism for 
Sunday observance and antagonism towards jazz music were all still in place. 

When Reith fell out with Winston Churchill and banned him from the BBC airwaves, 
Churchill turned to the short-wave transmitters of CBS in the US and to the standard 
broadcast transmitters of IBC in Europe. On October 1, 1937, Churchill delivered a talk called 
“The Peace of Europe” over IBC’s sponsored time on Radio Toulouse (“Best of British”). 
(Reith’s ban turned Churchill into the enemy of BBC monopoly, which in the 1950s resulted 
in Churchill helping to end the BBC sole control of television broadcasting.) 

Meanwhile, Reith’s policy on Sunday broadcasting and Plugge’s success at the IBC 
had inspired other investors to construct a powerful commercial radio station in the Grand 
Duchy of Luxembourg with antennas specifically aimed at the British Isles. Although the 
GPO forbade landline links from London to the transmitters mainly located in France and 
Luxembourg, Captain Plugge solved that problem by recording soap operas and other shows 
on the audio sound tracks of movie reels. Luxembourg used such transcription methods and 
began featuring recorded music that was banned on the BBC. By 1938, most of these 
commercial radio broadcasts to British listeners were having their greatest impact on “boring” 
Sundays, and as result, Reith lost a significant slice of his audience to both the IBC and 
Luxembourg commercial broadcasts (Leonard 6). 

Vulgarity Is Dead, Long Live Vulgarity? 

On June 30, 1938, Reith was pushed out of the BBC, but it ironically took the European 
ravages of Hitler to rescue the BBC audience from the clutches of American-influenced 
vulgarity. By 1939, the former British Postmaster-General Neville Chamberlain had become 
Prime Minister, and he failed miserably at that job as well when he discovered that Hitler was 
not true to his word. In the wake of the failed British and German peace accord at Munich, 
Nazi troops stormed across Europe closing down both the IBC and Luxembourg commercial 
stations. 

When Churchill took over from Chamberlain, Reith was assigned the job of Minister 
of Information in the wartime government. When America was dragged into World War II by 
Japan, the USA dispatched both her GI’s and means of entertaining them to the British Isles. 
With the sounds of yet more vulgarity emanating from the American Forces Network, the 
BBC sans Reith partially capitulated by launching their own national network equivalent 
called the “Forces Programme.” 

140



 

 

Many additional chapters about the history of broadcasting in Britain have been added 
since WWII. While Captain Plugge’s IBC never returned to the air, “Radio Luxembourg” did 
manage to limp back during the evening hours and during the 1950s the door to commercial 
television was kicked open. In the 1960s, an offshore fleet of commercial radio stations 
eventually ringed the British coastline in imitation of Captain Plugge’s pre-WWII operations 
from the European continent. These ship and WWII-era maritime stations were mainly 
financed by Texas entrepreneurs and California religion. By the early 1970s, the BBC lost its 
sound monopoly when commercial radio stations were licensed on the mainland of Great 
Britain (cf. Gilder).1 

Some decades later upon entering office, Prime Minister Blair began extolling “Cool 
Britannia” (echoing the culturally heady Wilson years) until the net effect of its consequences 
began to become apparent to all: the British subject of old had morphed into European 
citizens who did not behave in the ways of yore. World trade had changed the face of the 
British High Street, and as well as the sights and sounds that were to be seen and heard over 
the British airwaves. Today, the “British-ness” of old has disappeared. Another kind of 
culture has taken root in Britain that often dismays Prime Minister Blair. (Indeed, in many 
ways Tony Blair sounds as if he is lamenting the passing of a British Society that John Reith 
was not only trying to preserve, but to foster.)2  

Gone are the patient people who waited in queues. Gone are the “Bobbies” on 
bicycles riding without guns. Gone are the uniform rosy-red cheeks of British boys and the 
Snow-White British girls, because gone is that Society that looked and acted as if national and 
world management was all a part of a “White Man’s Burden.” Gone is the society where 
everyone looked alike, heard the same songs, the same talks and the same jokes, and reacted 
accordingly. Gone are quiet Sundays where “nothing happened.” Gone is the Empire that 
morphed into a Commonwealth where diversity existed outside of British shores, because any 
diversity within its coastline was supposed to remain unobserved. Today, citizens from all 
over the world have made London their home. 

Prime Minister Tony Blair continues to look wistfully backwards to the England that 
was while continuing to project England into the future as a devolved unit of the United 
Kingdom within a United Europe. Blair laments the lack of civility and the fissures that have 
rent the fabric of British Society. He has suggested edicts that might force compliance with 
the “British-ness” once championed by Reith. While the airwaves of London now reflect 
some diversity of culture and language, much of it seems to be in imitation of those “vulgar” 
American radio formats, but with different accents. Even the British station logos hark back to 
the days when American radio once held out a beckoning hand to a dream that seemed to be 
unobtainable to British eyes and ears. Yes, the BBC still exists, but it is now like a flower 
whose pod has exploded with seedlings all across the dial. 

The fight against vulgarity began with radio, but now radio as it was known is dying 
as a medium. Rapid technological innovations are dividing the once unified mass audience of 
Reith’s era into even more diffuse units. Self-indulgent, “post-modern” listeners are 
constantly reinventing themselves in their own individualistic ways to the point where it is 
now very difficult to define what the term “British-ness” could possibly mean. 

As we survey the wreckage of Reith’s ideology that was eventually destroyed by the 
vulgarity that he opposed, we ponder the question of whether the introduction of modern 
commercial broadcasting was but a symbolic apple that feudal Britannia lusted after? If Reith 
was correct, then what does the future hold for Britain now its inhabitants have left the 
“British-ness” of his broadcasting Eden behind?  

 
  

                                                 
1 A low-power commercial station was licensed by the GPO to the Isle of Man in May, 1964. 
2 See “Crackdown on Yob Culture – Blair” BBC News (UK Politics), 28 November, 2000. Available at 
http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/1045754.stm (Accessed 06 April, 2007). 
  
 

141



 

 

WORKS CITED 
Allsop, Kenneth. “The Days of Lord Reith.” The Spectator, 28 February 1970. 
“Best of British: Past and Present—Sponsored English Radio in Europe –7” Sterling Times at 

http://www.sterlingtimes.org/radio_sponsorship7.htm (Accessed March 25, 2007) 
Briggs, Asa. The BBC: The First 50 Years. New York: Oxford UP, 1985 
Gilder, Eric. Mass Media Moments in the United Kingdom, the USSR and the USA. Sibiu 

[RO]: “Lucian Blaga” UP, 2003. 
Hard, William. The Reference Shelf. New York: H. Wilson, 1930. 
Harline, Craig. Sunday: A History of the First Day from Babylonia to the Super Bowl. New 

York: Doubleday, 2007. 
Home, Marc. “Lord Reith Revered Hitler, Says Daughter.” Review My Father – Reith of the 

BBC by Marista Leishman. The Sunday Times , 24 September 2006. 
Leonard, Mike. From International Waters – 60 Years of Offshore Broadcasting. Wirral: 

Forest Press, 1996. 
Radio Pictorial 28 August, 1936. 
Reith, J.C.W. Broadcast over Britain. London: Hodder and Stroughton, 1924. 
Siepmann, Charles. Radio, Television and Society. New York: Oxford UP, 1950. 
Wilson, H. H. Pressure Group: The Campaign for Commercial Television in England. New 

Brunswick: Rutgers UP, 1961. 

142




